Marknadsför festen via e-post

Att anordna fester är väldigt populärt och oavsett om man ska ha en privat fest eller anordna en företagsfest kan det vara bra att marknadsföra dem. Det kan man göra på olika sätt, men ett sätt är att skicka ut meddelanden via e-post. Då får man en stor spridning av eventet och det blir på så vis större chans att festen får många deltagare.

 

Vem kommer på festen?

Det finns många olika typer av fester och event. Många fester och event sker i privat logi, medan andra tillhandahålls av företag. En fest kan egentligen vara hur stor eller hur liten som helst och anledningarna till varför en fest kan hållas varierar mycket. Men det som alla fester och event har gemensamt är festdeltagarna. Det är festdeltagarna som gör festen till vad den är, men frågan är hur man får dem att komma dit.

Om man arbetar som eventarrangör har man förmodligen stenkoll på hur man kan göra för att marknadsföra festen så att så många som möjligt kommer. Men om man ska skapa en privat fest kanske man inte har lika bra koll. Oavsett vilken typ av fest man ska anordna och varför, kan man ändå använda sig av samma typ av tillvägagångssätt för att locka besökare och deltagare. Med hjälp av e-postmarknadsföring kan man göra massutskick av mejl till de tillfrågade på gästlistan som finns. Då vet man att alla har fått en personlig inbjudan och därmed blir sannolikheten större att så många som möjligt kommer. Man kan med fördel be alla att, innan ett visst datum, ge ett skriftligt svar tillbaka om de planerar att komma eller ej så att man får ett hum om hur många som kommer och inte. Då blir det lite lättare att planera för inköp av mat och dryck.

När alla mejl är skickade är det bara att invänta svaren. Om man har en liten budget att röra sig med kan det vara bra att vänta med att köpa in exempelvis matvaror innan man vet hur många som kommer. Då slipper man spendera för mycket pengar på mat och dryck som sedan måste kasseras. Ett annat alternativ är att beställa mat först efter att festen har börjat, exempelvis pizza eller catering, eftersom man då vet hur många som faktiskt har kommit.